Opstart i vuggestue.

Inden jeres barn starter i Vuggestuen, vil I modtage et velkomstbrev, hvori der står, hvem der vil tage imod jer og jeres barn i opstartsperioden. I har ligeledes mulighed for, at ringe og aftale et før-besøg, hvor I har mulighed for at se omgivelserne og hilse på de voksne. I vil på dette møde få de generelle praktiske informationer om vuggestuen og det er også ved dette besøg, I aftaler hvordan jeres barns opstart bør være.  

Opstart i børnehaven

Hvis jeres barn ikke allerede er tilknyttet institutionen via vuggestuen, modtager I et velkomstbrev, hvori der står, hvem der tager imod jer og jeres barn i opstartsperioden. I har inden start i børnehaven mulighed for at ringe og aftale et før besøg. Ved dette besøg får I den generelle praktiske information om børnehaven og det er her I aftaler, hvordan jeres barns opstart skal være.

Starter jeres barn i børnehaven efter at have gået i vuggestuen, vil der den sidste periode barnet går i vuggestuen, blive aftalt besøg i børnehaven et par gange om ugen, hvor en voksen fra vuggestuen følger med. I vil som forældre ligeledes få tilbudt et før besøg, hvor I får de generelle praktiske informationer og det er her i aftaler, hvordan jeres barns opstart skal være.

 

Velkommen i vuggestuen

At starte i vuggestue kan være en stor omvæltning. Vi ligger stor vægt på, at I får så god en start som muligt. Vi har erfaret, at det er godt for barnet med nogle korte dage, og gerne sammen med mor eller far.

Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at ringe for at høre, hvordan dit barn har det.

Dagligdagen hos Smølferne:

Vi åbner i vuggestuen sammen med børnehaven. Når nr. 2 voksen er mødt ind kl. 7.00 går de børn der skal have morgenmad i køkkenet, sammen med en voksen.

Når barnet bliver afleveret, er det vigtigt, at I tjekker ind på Ipaden, hvornår barnet bliver hentet og af hvem.

Ca. kl. 7.30 går vi i vuggestuen, hvor vi stille og roligt hygger og leger.

Ca. kl. 8.30 – 8.45 samles vi ved bordet. Vi har vores egen lille Bamseven, som bor i sangkurven. Hun kommer ned og børnene vælger på skift en sang, som vi synger eller rim og remser. Derefter spiser vi rugbrød/knækbrød og frugt. Vi får mælk dertil.

Hvis i afleverer jeres barn i denne stund, opfordrer vi til en hurtig aflevering, så det forstyrrer mindst muligt.

Kl. 9.00 – 11.00 er der forskellige aktiviteter. Vi leger på legepladsen eller går en tur i nærområdet. Andre aktiviteter kan være sprogstimulering, sanglege, højtlæsning, male med fingermaling, rytmik, puslespil eller en cykeltur på vores Christiania cykel. De yngste børn får efter behov en formiddagslur. Faste dage om ugen deler vi børnene op i mindre grupper og laver forskellige aktiviteter.

Vores planlagte aktiviteter kan ses på vores ugeplan som hænger i garderoben og kan ses på Nemintra.

Ca. kl. 11.00 spiser vi middagsmad. Vi får maden fra Engsøens børnehus i Lunderskov. Vi får både varm og kold mad. Madplanen hænger på vores opslagstavle og på Nemintra.

Ca. kl. 11.30 – 12.00 er det tid til middagslur. Det foregår i krybberummet, hvor børnene får deres egen krybbe. De børn der har sovet formiddagslur bliver på stuen sammen med de voksne. Her er der rig mulighed for at øve sig i at kravle, gå, pludre og snakke.

Ca. kl. 13.30 begynder børnene på skift at vågne. Nogle vil være aktive lige fra starten mens andre har behov for at sidde i armene på en voksen.

Ca. kl. 14.00 og efterhånden som børnene vågner, serveres der eftermiddagsmad. Herefter er der leg på stuen eller på legepladsen.

Ca. kl. 15.30 – 17.00 samles hele huset.

Forventninger til Jer forældre:

Det er vigtigt, at I husker at skrive navn i Jeres barns tøj, sko/støvler og sutter.

I vuggestuen opbevares overtøjet i garderoben og skiftetøj i et skab på badeværelset. Husk at det er forældrenes ansvar at tjekke, hvis der mangler skiftetøj.

Når I starter i vuggestuen skal I medbringe: Bleer, skiftetøj, regntøj, sko, støvler, hjemmesko, sutter og evt. bamse/sutteklud. Hvis barnet har behov for sin egen dyne eller barnevogn i opstartsfasen, er dette også en mulighed at medbringe.

Vi sørger for hagesmække, dyne, pude, sengetøj samt seletøj til krybben.

I sommerhalvåret forventer vi, at jeres barn er smurt med solcreme hjemmefra. Vi smører igen Jeres barn, inden vi går ud om eftermiddagen. Vi har solcreme, men hvis I ønsker at Jeres barn skal smøres med en speciel solcreme skal I selv medbringe det.

Vi ligger vægt på, at børnene kommer ud hver dag og at de får sig rørt. I institutionen har vi 2 Christiania cykler, som vi benytter. Vi cykler i små grupper ud i Drenderup skov eller bare ud i naturen. Vi har regelmæssigt rytmik/bevægelse, hvor vi laver forskellige motoriske øvelser. Det foregår på stuen eller på legepladsen. Ligeledes ligger vi vægt på sprogstimulering. Vi deler ofte børnene i små grupper og laver forskellige sprogaktiviteter.

Direkte nummer til vuggestuen: 23 84 81 58

 Velkommen i børnehaven

Vi har en børnehavegruppe Alferne, men har opdelt børnene I to mindre grupper, når der spises madpakker. En gruppe I køkkenet og en på stuen. I forhold til de aktiviteter vi tilbyder, inddeler vi børnene I mindre grupper efter, hvem der udviklingsmæssigt er klar til de forskellige tiltag vi laver.

Vi er med i børneidræt på tværs og tager en gang om ugen i KIF hallen i Kolding, hvor vi dyrker idræt.

Vi har meget fokus på motorik og udelivet og vores hverdag bærer præg af mange kropslige og sansestimulerende aktiviteter.

Vi har ingen bestemte regler for, hvornår et barn skal være renlig, af med sutten eller stoppe med at sove til middag. Det er alt sammen ting, vi snakker med jer forældre om.

Dagens gang

Børnehaven åbner kl. 6.40, hvor vi går i vuggestuen. Når nr. 2 voksen er mødt ind kl. 7.00, går de børn der skal have morgenmad i køkkenet, sammen med en voksen. Der vil være mulighed for morgenmad frem til kl. 7.30.

 

Ca. kl. 9.00, går vi i gang med de forskellige aktiviteter. Følg med på intra. 

Ca. kl. 11.15 spiser vi vores madpakker – om vi er ude på tur eller hjemme. Derefter bliver de børn, der har brug for det, puttet. Vi sidder hos dem indtil de sover. Dem, der ikke skal sove, leger ude eller inde. Ca. kl. 14  spiser vi eftermiddagsfrugt/brød i køkkenet. I tilfælde af dejligt vejr, udenfor.

Praktiske oplysninger

  • Hvert barn får deres egen garderobeplads samt en plads til deres udetøj. Der bør altid ligge skiftetøj i skabet i garderoben. Der skal være navn i alt fodtøj og tøj – skiftetøj og overtøj.
  • Husk altid at tjekke for vådt tøj på begge pladser. Vi vil også gerne have, at I tjekker jeres barns udetøj, så alt ligge/hænger klar på rummet til næste dag.
  • Det er vigtigt, at børnene har tøj med, der svarer til årstiden.
  • Der er ingen regel om, hvornår jeres barn skal være renlig, men I skal selv medbringe bleer.
  • Vi opfordrer til sunde madpakker. Drikkeyoghurt, juice og kakao m.m. må ikke medbringes. Udover frugt til eftermiddagsmad, opfordrer vi til, at I giver jeres barn en bolle eller knækbrød med.

Fødselsdage

Vi holder fødselsdag her i institutionen det år barnet fylder 3 år. Vi har oplevet, at det kan være svært for de 3 årige børn at have mange andre børn hjemme (f.eks. dele legetøj osv.)

I er velkomne til at være her og holde fødselsdag sammen med os. Vi vil gerne komme hjem det år, barnet fylder 4.

Mobilnummer:  Alfer 29162171 eller 23848161

Efter ca. 5 måneder vil I få tilbudt en samtale.

Vi glæder os til det fremtidige samarbejde og håber på en god og åben dialog med jer omkring jeres barn. Hvis i har spørgsmål eller ting, som I undrer jer over i hverdagen, er I selvfølgelig altid velkomne til at henvende jer til os.